CRM5 nebude, bude CRM 2011 

Posted by Jan Vaněk Tuesday, July 13, 2010 7:12:37 AM

Jak už je u firmy Microsoft zvykem, číslování CRM verzí nebude pokračovat tak, jak jsme předpokládali, ale přichází změna a místo čísla 5 bude příští verze označena rokem. Verzi CRM 2011 oznámil Microsoft oficiálně včera ve Washingtonu na velkém partnerském setkání Microsoft Worldwide Partner Conference.

V doprovodné tiskové zprávě byl také oznámen termín veřejné beta verze, která přijde na světlo světa v září. Nejdřív ovšem ve verzi "online". Kdo by chtěl být informován o její dostupnosti, může se přihlásit do mailing listu zde.

Verze online bude k dispozici celkem ve 40 zemích, v 41 jazycích (to je mírné navýšeni od předchozích oznámení). Česká republika mezi nimi bude také, o tom jsme již psali.

Byly také uveřejněny nové screenshoty blížící se nové verze, stále ale neobsahují např. celou řadu ikon. I tak dokumentují nové vlastnosti, které jsou obsaženy i v odpovídajících nových hlavních heslech, která mají charakterizovat novou verzi CRM 2011:

  • Familiar Experiences (přeložil bych to nejspíš jako "prožitek něčeho, co dobře známe") - ještě těsnější provázání s Microsoft Office, prohloubená podpora uživatelských rolí a personalizace,
  • Intelligent Experiences (prožitek inteligence) - grafy, vizualizace informací,
  • Connected Experiences (prožitek propojení) - těsnější propojení s dokumentovými knihovnami v Microsoft SharePoint, vývoj i provoz v "cloudu", existence tržiště aplikací a Add-Onů (Microsoft Dynamics marketplace)

Co nás může na vzhledu zaujmout: horní pás nástrojů (ribbon, i když ještě nedokončený), záložky představují jednotlivá zobrazení, vidíme najednou řádkové zobrazní, detail i napojený graf.

 

Následuje dashboard - velmi silná "zbraň" nového CRM, která bude přitahovat pozornost mnoha uživatelů s rozhodovací pravomocí. Grafy nebudou problém, s mapou je to už trochu horší (to, co vidíme, je výsledkem programování rozhraní na Microsoft Bing Maps).

Na dalším obrázku vidíme dokumenty uložené v prostředí SharePoint. Velmi podobné našemu vlastnímu doplňku, který máme k dispozici už pro verzi 4.0.

 

Víme (a evidujeme) o svých zákaznících opravdu vše? 

Posted by Jan Vaněk Monday, July 12, 2010 1:04:00 PM

Při budování systému řízení zákaznických vztahů se často začíná právě od evidence zákazníků. Často se používají hesla jako “O zákaznících víme vše”, “Zákazník v centru pozornosti”, “Know your customer” atd. Podívejme se tedy na záznam Obchodního vztahu. Opravdu tam najdeme vše, co je užitečné a možné?

Standardní formulář Obchodního vztahu lze jen těžko použít pro běžnou praxi. Kromě základních identifikačních a adresních údajů obsahuje také několik zcela nepoužitelných polí a další potřebné údaje tam naopak nenajdeme:

 

Naštěstí je po ruce Vlastní nastavení a tak se rychle dáme do práce. Nejprve odstraníme ta pole, která nejsou potřeba. Zjednodušený formulář pak může vypadat např. takto:

Tak a nyní začneme přidávat další atributy, zejména ty, které opravdu potřebujeme pro dokonalou identifikaci, klasifikaci, segmentaci, no prostě pro detailní znalost svých konkrétních zákazníků ve svém oboru podnikání. Při tom bychom měli dodržovat několik zásad:

  • Vše, co je nejdůležitější, dáme do první záložky. Nebudeme přece při pořízení nového Obchodního vztahu skákat ze záložky na záložku. Zákazníka si musíme “prohlédnout” na jeden pohled. Příští verze CRM 5 půjde v tomto ohledu podstatně dále, místo záložek budou pod sebe uspořádány sekce jediné webové stránky.
  • Povinná pole označíme vlastností “Vyžadováno podnikem”. Toto je velmi důležitý krok, který vede hned od začátku k čistotě a úplnosti dat. Nedostatky v této oblasti zjistíme často až po několika měsících provozu, když se divíme nad některým reportem, proč nám dává tak podivné výsledky. Dosti často to bývá proto, že uživatelé vyplňují data jen neúplně a lajdácky – když jim to systém dovolí!
  • Hojně využíváme členění do sekcí. Záznam se tak zpřehlední.
  • Využijeme na maximum povolené formátování polí, lze nastavit nejen 1 nebo 2 sloupce, ale i sekci s pevným formátem polí ve 3 či 4 sloupcích.
  • Zvážíme, zda všechny pořizované podstatné informace budou v jednotlivých atributech (polích) základního záznamu Obchodního vztahu, nebo zda budou některé zaznamenány v podřízených záznamech s vazbou 1:N. Typicky se to týká všech informací, jejichž počet výskytů nám není předem znám (např. podřízené Kontakty, obchodní Příležitosti, Nabídky apod.). V určitých případech (kdy počet výskytů je konečný a nebude se v budoucnu rozšiřovat) je ale v praxi užitečnější i jiný přístup. Např. prodávám-li stálý sortiment dveře a okna, asi nemusím budovat podřízený záznam “sortiment” ale stačí mi zatrhávací pole “dveře” a “okna” a informace o prodaném sortimentu pak vidím mnohem lépe “na první pohled”.

Řešitelný je i požadavek, aby byly “na první pohled” vidět i některé podřízené záznamy, např. 5 nejbližších naplánovaných aktivit, posledních 5 záznamů v historii aktivit apod. Řešení je ale někdy za hranicí běžné, podporované customizace. Takže řešit to lze, ale opatrně!

Formulář lze doplnit i o části webových stránek, které se plní dynamicky a obsahují např. mapu, obrázek, logo apod. Fantazii se meze nekladou ale realizaci je nutno přenechat zkušenému úpravci.

Budeme rádi za Vaše další nápady a náměty.

Vyzkoušeli jsme: BPOS – profesionální online služby od Microsoftu 

Posted by Jiří Richtr Wednesday, June 23, 2010 2:00:00 PM

Poslední dobou se u Microsoftu skloňují online služby ve všech pádech. A to jak v oblasti soukromé sféry (produkty rodiny „Live…“), tak v oblasti firemní, korporátní. V následujícím článku se budu věnovat zejména té druhé, jelikož si myslíme, že zejména pro drobné podnikatele a menší firmy jde o docela výhodnou variantu (a to nejen cenově) profesionálního hostingu služeb.
BPOS je zkratka Business Productivity Online Standard Suite. Tato kombinace služeb v sobě zahrnuje balíček:

  • Exchange OnLine
  • SharePoint OnLine
  • Office Live Meeting OnLine
  • Office Communications OnLine

Nabídka BPOS je u nás dostupná od konce dubna a představuje zároveň možnost vyzkoušet si prakticky aplikace postavené na „cloudu“ – neinformovaný uživatel ani neví (vlastně ho to ani nezajímá), kde a na čem služby běží. Pojďme si říct alespoň stručně, o co jde.

Administrační obrazovka portálu

Exchange OnLine

Poštovní server asi není zapotřebí zvlášť představovat. V této variantě je nabízen až 25GB mailbox pro jednoho uživatele (s možností velikost redukovat). Dále je tu prostřednictvím MS Forefront Security zajištěna antivirová a antispamová ochrana. Samozřejmostí je užívání (sdílených) kalendářů, úkolů, kontaktů a synchronizace s mobilními zařízeními. Jako klienta můžeme použít webový prohlížeč nebo plnohodnotný Outlook, který ale není v ceně licence a v případě potřeby je nutné licenci dokoupit samostatně.

Sharepoint OnLine

Produkt pro týmovou spolupráci (sdílení dokumentů, databáze znalostí, apod.) také není zapotřebí nijak zvlášť představovat. Stačí jen „zapnout“ a pak už vytvářet a sdílet obsah. K dispozici je 250 MB místa na uživatele, přičemž prostory v rámci uživatelů z jedné firmy se sčítají.

Office Communications OnLine

Jedná se o prostředek zejména chatové komunikace podobný ICQ, Skype nebo Live Messengeru. Výhodou je provázání na produkty Office – v daném okamžiku jste schopni z daného prostředí zjistit, zda je kolega online nebo ne.

Office Live Meeting OnLine

Tento produkt je zaměřen především na možnost přípravy a provádění web konferencí či online prezentací. Podporuje audio / video prostředky komunikace a umožňuje danou konferenci také zaznamenávat. Umožňuje i seance 1:1 a díky možnosti povolit druhé straně klávesnici a aktivní zapojení do komunikace lze využít i pro individuální odbornou pomoc či školení „po síti“.

 

Cena celého BPOS balíčku je 8,52 EUR, tedy cca 230 Kč na uživatele a měsíc, přičemž jednotlivé služby lze nakupovat i samostatně. Smlouva se uzavírá na 1 rok s minimem 5 uživatelů. Tím je dané omezení, že pro samotného živnostníka to vhodné není, spíše pro malou firmu.

Uvedené služby jsou provozovány v profesionálních datacentrech a jejich využitím získáváte dostupnost garantovanou smlouvou Service Level Agreement s dostupností 99,9%, tedy výpadkem max 9 hodin za rok.

Je patrné, že právě menší firmy často řeší nelehké rozhodnutí, zda platit náklady na svoji vnitřní IT infrastrukturu (servery, serverovna, licence serverového SW) + „ajťáka“ nebo zda jít cestou hostovaných služeb. Na uvedeném příkladu jsme právě demonstrovali, že za nevelký peníz může být po starostech a to ještě s vědomím, že je o vše více než profesionálně postaráno. Navíc se samozřejmostí toho, že se k těmto službám dostanu odkudkoliv.


Možná si teď řeknete: „Ale já už ten Exchange mám, tak do online služeb těžko nastoupím“. I na toto je myšleno a Microsoft umožní migraci Vaší pošty do datového centra – třeba právě pomocí Outlooku.

Možnosti migrace


Na tomto blogu o těchto službách píši zejména proto, že dalším krokem může být nasazení hostované „Online“ verze CRM. Pak skutečně není potřeba řešit IT infrastrukturu, upgrady serverů, licencí, instalaci záplat, apod. – vše máte velmi pohodlně zajištěno.


I naše zkušenosti svědčí o tom, že si tyto služby své místo na trhu najdou. Vyzkoušet BPOS si můžete sami na adrese https://mocp.microsoftonline.com/. Pro vyplnění žádosti o vytvoření 30denního trial účtu je potřeba použít stávající nebo založit nový Windows Live ID účet.

Příklad registrace

 

Pokud byste měli zájem využít těchto služeb, nebojte se nás zeptat na podrobnosti, rádi vám pomůžeme.
 

Single sign-on klient umožňující automatické přihlášení.

 

Klient CRM v Outlooku 2010 - parádní menu! 

Posted by Jiří Richtr Friday, June 11, 2010 7:15:00 AM

 

Je tomu měsíc, kdy jsem psal o tom, že zkouším klienta CRM v novém Outlooku 2010. Dnes jsem nainstaloval čerstvě vydaný Rollup 11 a musím říct, že klient v Outlooku 2010 vás hned na první pohled velmi mile překvapí. Došlo totiž ke kompletnímu začlenění menu CRM do hlavního Ribbonu.

 

crm-outlook-ribbon

 

To sebou nese mj. výhody velmi snadného přizpůsobení umístění menu CRM přesně podle Vašich potřeb.

 

crm-outlook-ribbon-setting

 

Musím uznat, že tak rychlou reakci vývojářského týmu Dynamics CRM na nový Outlook 2010, jsem snad nečekal. Znovu to dokazuje, že Microsoft si je vědom velkého významu přístupu k datům CRM právě přes Outlook klienta.

Upgrade blogovacího enginu 

Posted by Jiří Richtr Wednesday, June 9, 2010 2:45:00 PM

Kovářova kobyla chodí bosa. Jistě znáte toto pořekadlo. A nerad musím přiznat, že často tomu bývá i u nás....

Je tomu více než dva roky, kdy jsme spustili tento blog. Rozhodnutí tenkrát padlo na projekt MojoPortal. Nyní uzrál čas něco provést se starým, chybujícím kódem. Chvíli jsme přemýšleli o tom, jestli blog nepřesuneme na nějaký hosting. Ale právě migrace všech článků by byl zdlouhavý proces.

Rozhodli jsme se tedy pro upgrade na novější verzi MojoPortalu. Kupodivu, samotný upgrade proběhl bez větších problémů. Samozřejmě se musely (a stále musejí) doladit některé drobnosti - proto prosím omluvte občasné výpadky. Pokud odebíráte RSS kanál, možná jste si také všimli, že se tam dnes objevilo něco, co k CRM nepatří (obsah sesterského blogu Lotus Notes). Za to se omlouváme. I přes veškerou snahu vše zkoušet na testovacím prostředí občas něco unikne.

A jelikož propast mezi verzemi MojoPortalu byla příliš velká, museli jsme sáhnout také po re-designu. Doufáme, že se Vám nový vzhled bude líbit!

Page 6 of 19 << < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 
ORTEX spol s.r.o.