Poslední dobou se u Microsoftu skloňují online služby ve všech pádech. A to jak v oblasti soukromé sféry (produkty rodiny „Live…“), tak v oblasti firemní, korporátní. V následujícím článku se budu věnovat zejména té druhé, jelikož si myslíme, že zejména pro drobné podnikatele a menší firmy jde o docela výhodnou variantu (a to nejen cenově) profesionálního hostingu služeb.
BPOS je zkratka Business Productivity Online Standard Suite. Tato kombinace služeb v sobě zahrnuje balíček:
- Exchange OnLine
- SharePoint OnLine
- Office Live Meeting OnLine
- Office Communications OnLine
Nabídka BPOS je u nás dostupná od konce dubna a představuje zároveň možnost vyzkoušet si prakticky aplikace postavené na „cloudu“ – neinformovaný uživatel ani neví (vlastně ho to ani nezajímá), kde a na čem služby běží. Pojďme si říct alespoň stručně, o co jde.
Exchange OnLine
Poštovní server asi není zapotřebí zvlášť představovat. V této variantě je nabízen až 25GB mailbox pro jednoho uživatele (s možností velikost redukovat). Dále je tu prostřednictvím MS Forefront Security zajištěna antivirová a antispamová ochrana. Samozřejmostí je užívání (sdílených) kalendářů, úkolů, kontaktů a synchronizace s mobilními zařízeními. Jako klienta můžeme použít webový prohlížeč nebo plnohodnotný Outlook, který ale není v ceně licence a v případě potřeby je nutné licenci dokoupit samostatně.
Sharepoint OnLine
Produkt pro týmovou spolupráci (sdílení dokumentů, databáze znalostí, apod.) také není zapotřebí nijak zvlášť představovat. Stačí jen „zapnout“ a pak už vytvářet a sdílet obsah. K dispozici je 250 MB místa na uživatele, přičemž prostory v rámci uživatelů z jedné firmy se sčítají.
Office Communications OnLine
Jedná se o prostředek zejména chatové komunikace podobný ICQ, Skype nebo Live Messengeru. Výhodou je provázání na produkty Office – v daném okamžiku jste schopni z daného prostředí zjistit, zda je kolega online nebo ne.
Office Live Meeting OnLine
Tento produkt je zaměřen především na možnost přípravy a provádění web konferencí či online prezentací. Podporuje audio / video prostředky komunikace a umožňuje danou konferenci také zaznamenávat. Umožňuje i seance 1:1 a díky možnosti povolit druhé straně klávesnici a aktivní zapojení do komunikace lze využít i pro individuální odbornou pomoc či školení „po síti“.
Cena celého BPOS balíčku je 8,52 EUR, tedy cca 230 Kč na uživatele a měsíc, přičemž jednotlivé služby lze nakupovat i samostatně. Smlouva se uzavírá na 1 rok s minimem 5 uživatelů. Tím je dané omezení, že pro samotného živnostníka to vhodné není, spíše pro malou firmu.
Uvedené služby jsou provozovány v profesionálních datacentrech a jejich využitím získáváte dostupnost garantovanou smlouvou Service Level Agreement s dostupností 99,9%, tedy výpadkem max 9 hodin za rok.
Je patrné, že právě menší firmy často řeší nelehké rozhodnutí, zda platit náklady na svoji vnitřní IT infrastrukturu (servery, serverovna, licence serverového SW) + „ajťáka“ nebo zda jít cestou hostovaných služeb. Na uvedeném příkladu jsme právě demonstrovali, že za nevelký peníz může být po starostech a to ještě s vědomím, že je o vše více než profesionálně postaráno. Navíc se samozřejmostí toho, že se k těmto službám dostanu odkudkoliv.
Možná si teď řeknete: „Ale já už ten Exchange mám, tak do online služeb těžko nastoupím“. I na toto je myšleno a Microsoft umožní migraci Vaší pošty do datového centra – třeba právě pomocí Outlooku.
Na tomto blogu o těchto službách píši zejména proto, že dalším krokem může být nasazení hostované „Online“ verze CRM. Pak skutečně není potřeba řešit IT infrastrukturu, upgrady serverů, licencí, instalaci záplat, apod. – vše máte velmi pohodlně zajištěno.
I naše zkušenosti svědčí o tom, že si tyto služby své místo na trhu najdou. Vyzkoušet BPOS si můžete sami na adrese https://mocp.microsoftonline.com/. Pro vyplnění žádosti o vytvoření 30denního trial účtu je potřeba použít stávající nebo založit nový Windows Live ID účet.
Pokud byste měli zájem využít těchto služeb, nebojte se nás zeptat na podrobnosti, rádi vám pomůžeme.