Každý to zná - kampaň k Microsoft CRM 4.0 spuštěna 

Posted by Jan Vaněk Thursday, February 21, 2008 10:00:00 AM

Dnešního dne byla spuštěna kampaň k uvedení nové verze Microsoft Dynamics CRM 4.0 na český trh. Tedy přesněji řečeno - speciálně pro tuto kampaň byly zprovozněny nové stránky na adrese www.kazdytozna.cz. Motto kampaně vychází z přesvědčení, že kdo používá Outlook pro svoji poštu, prakticky už tím umí ovládat i Microsoft CRM, tedy aspoň běžné, základní funkce. Vystupující postavy jsou sice typickew americké, ale celé to působí docela svěže a vtipně. Posuďte sami.Hlavně se ale přijeďte seznámit s novou verzí na klíčovou událost kampaně - manažerskou snídani buď v Praze 18.3. nebo v Brně 19. 3. 2008.

ORTEX bude poté pořádat vlastní regionální kampaň a seminář v průběhu dubna, přičemž termín, program a místo bude teprve upřesněno.

Stránky kampaně vycházejí z amerického originálu www.everyonegetsit.com, který je ale věnovaný veškerým řešením Dynamics, tedy i ERP řešením. Schválně si vyzkoušejte svou angličtinu. Anebo si aspoň zahrajte hru "najdeš pět rozdílů?".

E-maily a CRM 

Posted by Jan Vaněk Monday, February 18, 2008 8:00:00 AM

Protože dostáváme opakované dotazy, jak to vlastně s těmi e-maily v CRM je, bude asi dobré věnovat další příspěvek právě e-mailům. Patří k nejčastějším způsobům komunikace a mnohdy jsou nositeli velmi podstatných informací ale zároveň práci s e-maily trochu zesložiťuje fakt, že je můžeme vytvářet a posílat jak ve vlastním CRM (v rozhraní webového prohlížeče), tak v prostředí Microsoft Outlook. Tento příspěvek popisuje principy použité v aktuální verzi 3.0.

Začněme tím, kudy vlastně e-maily putují.

Odeslané e-maily

E-mail patří mezi 8 základních druhů záznamů aktivit v CRM. Takže vytvořit a odeslat ho můžeme nejsnadněji přímo v CRM. V tomto případě CRM využije pro odeslání pošty SMTP protokol a nastavený poštovní server (nemusí to být nutně Microsoft Exchange). Určité problémy jako např. zkomolené názvy příloh s diakritikou vyřešila instalace aktualizace Rollup2. Mail lze jednoduchým způsobem formátovat nebo lze využít předpřipravené šablony a lze jej  uložit jako koncept nebo rovnou odeslat. Odeslaný e-mail je na konci předmětu označen tzv. tokenem sledování - konfigurovatelnou značkou, která se využívá pro automatické zařazení odpovědi na e-mail zpět do CRM k příslušnému záznamu. V marketingových e-mailech to není právě nejhezčí, ale v nové verzi 4.0 tato značka již nebude povinná.

Aby se zbytečně nezdvojovaly záznamy e-mailových aktivit při odesílání e-mailů mezi uživateli CRM, doporučujeme v nastavení tuto vlastnost zakázat:

 

Při odesílání z Outlooku se musí uživatel sám rozhodnout, zda jde o obchodní e-mail, který by měl být zároveň uložen i v CRM. Toto za uživatele žádný systém nevyřeší. Jde o věčný rozpor mezi "soukromým" a "firemním" charakterem e-mailů.  V případě, že má být e-mail sledován v CRM systému, je nutné kliknout myší na "Týká se" a vybrat záznam, ke kterému má být e-mail připojen. Tím je zároveň nastaveno, že je záznam sledován v CRM:

 

Tedy vytvořený e-mail je zároveň uložen v příslušné složce Outlooku a zároveň je vytvořena aktivita typu e-mail v CRM se stejným obsahem. To je podstatné, protože z hlediska sledování historie komunikace se zákazníky by měly být rozhodující informace ukládány do CRM systému a ne ve složkách Outlooku u uživatelů. Na první pohled je vidět, že se změní ikonka e-mailu:

 

Přijaté e-maily

Opět existuje více cest, kudy se mohou e-maily do CRM dostat. Obvykle je lze rozdělit na 3 skupiny e-mailů:

1. Firemní e-maily typu info, servis, podpora apod.

Takovéto sdílené firemní e-maily by mohly a podle mě i měly končit v CRM v tzv. frontách. Fronty tvoří systémově obsluhované a sdílené složky došlých e-mailů nebo jiných aktivit v rámci CRM. Každá fronta je spřažena s danou e-mailovou adresou a lze k ní nastavit vhodná workflow pravidla pro sledování zpracování těchto aktivit, jejich směrování, eskalaci v případě opoždění apod.

2. E-maily filtrované CRM-Exchange E-mail Routerem

V závislosti na nastavení systému (konfiguraci uživatele najdete podle typu klienta ve volbě Přizpůsobit pracovní plochu nebo v menu CRM | Možnosti) může CRM-Exchange E-mail Router směrovat buď všechny příchozí e-maily daného uživatele do CRM, nebo jen ty, které jsou odpovědí na e-mail odeslaný z CRM a označený značkou sledování. V praxi doporučujeme spíše druhou variantu. Vyhneme se tak zahlcení CRM systému spoustou aktivit, které přímo nesouvisí s obchodními vztahy nebo transakcemi.

3. E-maily došlé do Outlook schránek uživatelů

Tyto e-maily lze stejně jako zprávy odesílané z Outlooku zařadit do CRM pomocí tlačítka Sledovat v CRM. Protože toto je funkcionalita na rozhraní Outlook-CRM, ani tady není potřeba Exchange Server.

 

Zdroje informací:

http://blogs.msdn.com/crm/archive/tags/E-mail/default.aspx
 

 

Na skok v Irsku 

Posted by Jan Vaněk Sunday, February 10, 2008 4:40:00 PM

V lednu jsem byl na skok v Irsku. Nebyla to služební záležitost, takže o CRM tentokrát nepadne ani slovo. Byl jsem navštívit kamaráda, který v Dublinu pracuje a chtěl jsem za těch pár dní poznat co nejvíc, čím Irsko je nebo v minulosti bylo.

V Irsku se jezdí - jak známo - vlevo. Takže každé ráno musíte nejdříve pět minut přemýšlet, kam se vlastně dívat před přecházením ulice a kudy přijede autobus. V Dublinu jezdí doubledeckery podobně jako v Londýně a jejich zastávky tvoří mnohdy jen tyč se znakem dopravního podniku. A než zjistíte, že na řidiče musíte mávnout, aby vůbec zastavil, tak kolem vás nejspíš taky první autobus projede bez povšimnutí. Ale na druhou stranu jsou řidiči autobusů prvními a nejběžnějšímí partnery ke konverzaci.

Irsko v lednu je ještě o mnoho zelenější než letošní leden v Čechách. Už chápu, proč je národní barvou zelená. Teploty kolem 12 stupňů jsou asi v lednu běžné a trávníky tak mají stejnou barvu jako u nás na jaře. Dublinské ulice jsou plné lidí, prodavačů květin a pouličních muzikantů a mě asi nejvíc bavilo chodit sem a tam centrem a pozorovat lidi. Pokud jste už viděli film Once, tak ten začíná právě na Grafton Street, hlavní pěší zóně (na spodním snímku je to ta ulice vpravo) a následnou honičkou končící v nedalekém parku St Stephen's Green. Mimochodem, film se točil před dvěma lety, taky v lednu.

 

Irsko má několik primátů - je prý jedinou zemí, která má ve znaku hudební nástroj (harfu, i když stranově převrácenou, než je logo pivovaru Guiness), má nyní již druhou prezidentku v pořadí za sebou (což je pro nás právě teď docela inspirující) a mimo Irsko žije více Irů, než v samotném Irsku, kde teď žije možná víc různých národností než ve většině jiných evropských zemí. Irsko je barevné - má pestrou historii ovlivněnou vikingy, kelty i angličany, pestré obyvatele i pestré barvy např. na dublinském hradu:

 

K mým největším zážitkům patřily i návštěvy muzeí a pamětihodností. K vidění jsou památky opravdu velmi staré: fascinující Kniha z Kellsu, ručně psaný a zdobený evangeliář z 9. století, části papyrových svitků od Mrtvého moře z 3. století spolu s mnoha dalšími starými knihami v soukromém muzeu Chester Beatty Library a pro mě asi největší zážitek: chodbové hrobky v údolí řeky Boyne. Návštívili jsme konkrétně Newgrange - rekonstruovanou hrobku (či snad kultovní stavbu?) starou 4000 let, tedy ještě o 500 let starší než pyramidy, o 1000 let starší než Stonehenge. Neuvěřitelné dílo neznámého lidu. Dlouhou chodbou proniká slunce do středu mohyly právě o zimním slunovratu. Nikdo dodnes neví, proč a jak takovou stavbu lidé kdysi postavili. Museli to být už tehdy dobří astronomové, inteligentní stavbaři a dobří organizátoři. Protože tenhle "projekt" jim trval jistě desítky let.

Irsko je taky zemí zaslíbenou hudbě a muzikantům. V mnoha hospůdkách podél ulice Temple Bar se hraje tradiční irská hudba (i já jsem měl to štěstí natrefit na příjemné trio kytara, flétna, dudy v podniku zvaném The Gogarty's), ve světě jsou ale určitě nejznámější U2, na jejichž stopy můžete po Dublinu natrefit na každém kroku (bohužel je osobně ale nejspíš nepotkáte).

Obnovujeme certifikační testy  

Posted by Jan Vaněk Tuesday, January 29, 2008 2:45:00 PM

Na přelomu roku jsme s kolegy Jirkou a Tomášem absolvovali povinné certifikační testy zaměřené na znalosti o Microsoft Dynamics CRM. Přestože je verze 4.0 již za dveřmi, testuje se zatím stále verze 3.0, protože přijetí nové verze a uvedení nových testů přece jen několik měsíců potrvá. Testy je nutné každé 2 roky obnovovat a plnit tak nutnou (nikoliv postačující) podmínku pro získání nebo udržení kompetence Microsoft Business Solutions Competency. Povinné jsou tři základní testy: MB2-423 Microsoft Dynamics CRM 3.0 Applications, MB2-422 Microsoft Dynamics CRM 3.0 Customization, MB2-421 Microsoft Dynamics CRM 3.0 Installation and Configuration.

Možná Vás bude zajímat, co je obsahem testů. Takže alespoň stručně (v závorkách je uveden podíl počtu otázek z dané oblasti na celku):

Microsoft Dynamics CRM 3.0 Applications

  • Microsoft Dynamics CRM Concepts (13 %)
  • Sales Management (30 %)
  • Marketing Automation (22 %)
  • Service Management (20 %)
  • Service Scheduling (15 %)
     

Microsoft Dynamics CRM 3.0 Customization

  • Planning Customizations (11 %)
  • Customize Entities (16 %)
  • Work with Custom Entities (23 %)
  • Workflow (13 %)
  • Customize Reports (11 %)
  • Configure Application Integrations (9 %)
  • Application Event Programming (17 %)

Microsoft Dynamics CRM 3.0 Installation and Configuration

  • Components of a Microsoft Dynamics CRM Deployment (24 %)
  • Planning a Microsoft Dynamics CRM Deployment (18 %)
  • Work with Custom Entities (23 %)
  • Installing Microsoft Dynamics CRM (23 %)
  • Configuring Microsoft Dynamics CRM (22 %)
  • Maintaining Microsoft Dynamics CRM (13 %) 

Vlastní testování probíhá na počítači v autorizovaném školícím a certifikačním středisku (standardně využíváme služeb Gopasu v Brně nebo v Praze). Na test je předem přesně určený čas (např. 90 minut), ve kterém musíte zodpovědět cca 70 nebo i více otázek. Test probíhá v angličtině, pod dohledem kamery - je to trochu frustrující, ale prostě opisovat se nemá a toto opatření je zřejmě v podmínkách získání licence školícího a certifikačního střediska.

Nyní se již ale zároveň věnujeme verzi 4.0, protože datum uvedení české verze se rychle blíží a krátce po něm plánujeme první upgrade u zákazníka na novou verzi.

Microsoft Dynamics CRM 4.0 - edice, licencování, ceny 

Posted by Jan Vaněk Friday, January 25, 2008 9:16:00 AM

Tak a je to venku. Konečně jsou zveřejněné ceníky i licenčně-migrační postupy pro novou verzi Microsoft Dynamics CRM 4.0. Ačkoliv pojem "doporučená koncová cena" je v dnešní době stále méně významný, přesto Vám následující informace a čísla pomohou udělat si představu o licenčních variantách a jejich přibližných koncových cenách.

Edice

Oproti verzi 3.0, kde jsme znali Small Business Edition a Professional Edition, je edicí o jednu více a došlo i ke změnám názvů:

  • Workgroup edice - v jednom balíčku dostanete server a 5 klientů. Ideální pro malou firmu.
  • Professional edice - nový adept na nejrozšířenější licenční edici. Nemá žádná omezení jako měla dřívější SBE, je o něco levnější než dřívější Professional, pouze neumožňuje provoz více organizací na jednom serveru (multi-tenancy).
  • Enterprise edice - u této verze se projevuje větší důraz, který dal Microsoft přípravě řešení pro nadnárodní korporace nebo pro firmy poskytující hosting. Tato edice umožní i provoz více oddělených organizací na jednom serveru a umí kvůli škálování výkonu rozdělit na více HW serverů i samotný CRM server (osamostatnily se dvě serverové role: aplikační role (poskytuje uživatelské rozhraní a služby) a platformová role (zajišťuje asynchronní služby jako je workflow, hromadné e-maily apod.)).

Licencování uživatelů

Novinka je i v oblasti uživatelských licencí - tedy tzv. "CALů". Oproti minulosti se licencování přiblížilo jiným serverovým produktům Microsoft (např. databázím) a je k dispozici přístupová licence jak pro uživatele (User CAL), tak pro zařízení (Device CAL). Druhou možnost lze s výhodou použít především pro směnné provozy (např. call-centra). Kromě toho některé uživatele jistě potěší i podstatně levnější licence "jen pro čtení" (Limited CAL). Nepotěší jen to, že není úplně zadarmo. Pro úplnost uveďme, že specifickým typem uživatele je administrátor, který svojí činností - pokud je zaměřená jen na správu systému - neubírá CAL.

Ceny

Licencovaný produkt Přibližná koncová cena [Kč bez DPH]
Microsoft Dynamics CRM Workgroup Edition  83 635,-
Microsoft Dynamics CRM Server Professional  66 910,- 
Microsoft Dynamics CRM Server Enterprise  167 307,-
Microsoft Dynamics CRM User nebo Device CAL (násobí se počtem uživatelů)  33 406,-
Microsoft Dynamics CRM Limited CAL (násobí se počtem uživatelů)  10 010,-

Přibližné koncové ceny reprezentují ceny licencí včetně dvouleté údržby (SA) v základním cenovém pásmu licenčního programu Open License, NL.

Možnosti upgrade z verze 3.0

Toto je jistě také netrpělivě očekávaná informace. Podobně, jako tomu bylo již u minulého přechodu z verze 1.2 na verzi 3.0, i tentokrát je Microsoft ke stávajícím uživatelům velkorysý (pokud ovšem mají platnou smlouvu SA) a ti se mohou rozhodnout, na kterou verzi přejít, podle tabulky:

 

Stávající verze Nová verze
Microsoft Dynamics CRM 3.0 Small Business Edition

Microsoft Dynamics CRM 4.0 Workgroup Edition (pozor - jen 5 uživ.)

nebo

Microsoft Dynamics CRM 4.0 Professional Edition se shodným počtem CAL

Microsoft Dynamics CRM 3.0 Professional Edition

Microsoft Dynamics CRM 4.0 Professional Edition

nebo

Microsoft Dynamics CRM 4.0 Enterprise Edition (2 servery - pro možnost testovacího prostředí

Tedy volba upgrade je docela svobodná, pochopitelně ale následné poplatky za SA (Software Assurance) se budou platit podle cen zvolené edice.

Page 17 of 19 << < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 
ORTEX spol s.r.o.